Bieruma Oosting, Jeanne

Franse tuin
 
Franse tuinFranse tuin
klik voor fullscreen

Stel een vraag over dit object

Ingedeeld in de volgende categorieën

objectnr. CO 239.003

Een tweede hoogtepunt in de Caput Ovis-collectie van het werk van jonkvr. Jeanne Bieruma Oosting! Zowel haar eigen kijk op tuinen als het leentjebuur spelen bij haar beroemde Franse collegae maar toch vooral haar eigen kijk op de Franse tuincultuur zoals zij dat zich tijdens haar jarenlange verblijf in Frankrijk (Parijs) waarnam, is in dit werk onmiskenbaar terug te vinden. En daarnaast uiteraard herkenbaar vooral ook de schilderstijl (qua kleurkeuze) van Claude Monet. Maar het bijzondere aan dit schilderij is toch haar sprong 'voorwaards' in de richting van een meer losse penseelvoering zoals gebruikelijk bij onder andere Jan Sluijters Sr. maar dan typisch toch op z'n Bieruma Oostings' ingevuld.

Formaat: 85 x 105.

Olie op doek.

Gesigneerd: reverse.

'Modern' door 60-er jarenlijst omkaderd.

Prijs op aanvraag

 

Bieruma Oosting, Jeanne

Jonkvrouwe Adriana Johanna Wilhelmina Bieruma Oosting (naamvarianten: Jeanne Bieruma Oosting, Jeanne Oosting, Adriana Johanna Wilhelmina Bieruma Oosting; signeerde vaak met Oosting en soms met J. Oosting of Jeanne Oosting; van haar zijn de volgende monogrammen bekend: JO, J in vierkant kader, Jo, J.O., JO dooreen en J in de O) werd op 5 februari 1898 in Leeuwarden geboren en overleed in Gorssel op 14 juli 1994.

Zowel op de School voor Kunst en Kunstnijverheid (Haarlem), de Akademie van Beeldene Kunsten (Den Haag) als de Acadèmie de la Grande Chaumière (Parijs) volgde zij opleidingen. Daarnaast leerde zij veel bij van Fredrik Theodorus Grabijn, Willem van Konijnenburg en Samuel Jesserun de Mesquita.

Zij werkte op vele plaatsen (Haarlem, Den Haag, Laren, Amsterdam, en Almen) maar vooral jarenlang in Parijs.

Zij heeft zich in de loop der jaren nadrukkelijk gekwalificeerd als aquarellist, beeldhouwer, etser, graficus, lithograaf, illustrator, glasschilder,, tekenaar en ontwerper. Haar materiaalgebruik was dan ook zeer divers (olie- en waterverf, hout, koper, zink en steen). Daarnaast ontwierp ze boekbanden en -omslagen, ex libris en postzegels. In de vele door haar beheerste technieken legde zij zowel bomen, interieurs, (berg)landschappen, (zelf)portretten, figuurvoorstellingen, stadsgezichten, (vruchten)stillevens en tuinen vast.

Zij wordt gerekend tot de vernieuwers van de Nederlandse grafische kunst van de twintigste eeuw. Zij was een van de eerste Nederlandse kunstenaars die zelf met de lithotechniek experimenteerde. Van doorslaggevende betekenis voor haar ontwikkeling en status als vernieuwer is een langdurig verblijf in Parijs. Niet voor niets werd haar vernieuwende kunstenaarschap onderstreept met een bronzen medaille op de wereldtentoonstelling te Parijs in 1937, de schildersprijs van Friesland in 1943 en als eerste kunstenaar een internationale vredesprijs. Ook werd zij geridderd (Ridder in de Orde van oranje Nassau).

Leerlinge van André Lhote. Beroemde Franse schilder die zijn eigen academie had en ook les gaf.

Jeanne was lid van Pulchri Studio in Den Haag, van Arti et Amicitiae in Amsterdam, van de Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst (VANK) van de Hollandse Aquarellisten Kring en van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunsten 'De Grafische'.

Bieruma Oosting wordt tot de Bergense School gerekend.

Sinds 1970 wordt jaarlijks de door haar ingestelde Jeanne Oosting Prijs uitgereikt.

Vermeld in Vollmer, Scheen, Venema, Saur, Jacobs, Groot.