business-art

Business-Art is een stroming binnen de beeldende kunst waarbij de dialoog tussen kunstenaars en het bedrijfsleven wordt aangegaan. De kunstenaars binnen deze stroming presenteren zich als bedrijf en niet als persoon. Hierdoor begeven zij zich op het grensvlak van de werkelijkheid. Het voeren van dit bedrijf is een van de kerntaken van de kunstenaar(s), dus niet het werk of het product dat er uit voortkomt. In Business-art staan de vragen centraal wat de waarde van kunst is. Wat is het effect van financieel succes op de integriteit van de beeldend kunstenaar. Is er een verschil tussen hoge en lage kunsten. In welke mate mag een kunstenaar werk uitbesteden en zichzelf de kunstenaar van het werk blijven noemen. Ligt de grens kunst niet-kunst bij functionaliteit. Een van de eerste vertegenwoordigers van de kunstenaar / ondernemer moderne stijl is Andy Warhol. Hij produceerde zeefdrukken in grote oplagen, hij maakte veel werk in opdracht en hij begaf zich op het gebied van het design. Hij heeft bovendien al geschreven over business als kunstvorm. Meer recente vertegenwoordigers van de Business-Art zijn Banca di Oklahoma (Italiaans kunstenaarscollectief), TecnoTest srl (bedrijf dat met technische apparatuur de kunstwereld infiltreert door afwijkende presentatie van hun producten), Kostabi (Schilder die met zijn werkplaats kunstenaars op Renaissanceachtige wijze schilderijen produceert in grote oplage.) Nederlandse vertegenwoordigers van de stroming zijn Leeman & strandhagen en INTERNATIONAL FISH-HANDEL SERVAAS & ZN. Servaas (1950-2001) had naast zijn bedrijf in vislucht tevens een functie als docent. Binnen dit kader leidde hij kunstenaars op tot ondernemer.