Vergelen

Niet alleen de afdekkende vernislaag, ook de onderliggende olieverflaag in een schilderij heeft last van vergelen. Dit is een typisch olieverf probleem. Direct na het schilderen heeft olieverf de neiging sterk te vergelen. Deze eerste vorm kan vrij simpel worden tegengegaan door het schilderij bloot te stellen aan zonlicht. Eenmaal droog krijgt een olieverfschilderij echter weer te maken met vergelen, het z.g. secondaire vergelen. Dit proces is niet te stoppen. De boosdoener is de olie die gebruikt is als bindmiddel voor de pigmenten. Lijnolie bevat onverzadigde vetzuren, en die nemen zuurstof op, wat inhoudt dat de verf droogt. Daarbij vergeelt de olie. Eigenlijk vergeelt alleen witte verf. Alle andere kleuren worden donkerder, tot een uiterst donker blauw, waarin geen nuance meer is te zien. Daarom zijn er op oudere schilderijen vaak donkere partijen te zien, zonder veel nuances. Het fenomeen doet zich ook al voor bij het werk van de schilders van de Haagse School.