Zwart, Willem de

Houtsprokkelaar met paardenkar
 
Houtsprokkelaar met paardenkarHoutsprokkelaar met paardenkar
klik voor fullscreen

Stel een vraag over dit object

Ingedeeld in de volgende categorieën

objectnr. CO 359.005

We suggereerden al eerder dat Willem de Zwart een 'Barbizonschool'-adept was want hij werkte tenslotte bij voorkeur buitenshuis. Veel van zijn werken hebben dan ook (bos)landschappen als onderwerp. Hier een bosarbeider met mallejan en houten paardenkar inclusief ingespannen paarden, fraai geëtst door hem. Maar hij was niet de enige binnen de Vereniging Pulchri. Ook medeleden zoals Roermeester hadden een sterke voorkeur voor 'buiten' werken en vastleggen van landschappen / boerenneringen / buitenbezigheden. De belangstelling van de vele randstedelijke kunstenaars voor het buitenleven is een zeer gelukkige bijkomstigheid (zeg maar gestold verleden) omdat dit werk inmiddels bijna geheel is gemechaniseerd en door hen alsnog werd vereeuwigd.

Formaat: 20,5 x 30.

Ets.

Gesigneerd: r.o. en l.o. genummerd: 7.

Eenvoudig - achter glas en gevat in een passe-partout - ingelijst.

Prijs op aanvraag

 

Zwart, Willem de

Willem de Zwart (naamvariant: Wilhelmus Hendrikus Petrus Johannes de Zwart) werd op 16 mei 1862 geboren en overleed daar ook op 11 december 1931.

Hij volgde een opleiding aan de Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag en kreeg daarnaast les van Fridolin Becker, Johan Philip Koelman en Jacob Maris.

Als kunstenaar was Willem de Zwart op vele plaatsen actief (Den Haag, Soest, Hilversum, Laren Nh., Amsterdam, Veur / Leidschendam, Scheveningen, Voorburg, Bloemendaal maar ook in Parijs).

Willem de Zwart was zowel aquarellist, etser, tekenaar, (plateel)schilder (hij werkte voor de Haagse platteelfabriek Rozenburg waarvoor hij onder andere tegels beschilderde) en zijn onderwerpen waren minsten zo divers als zijn vaardigheden: genres, (polder)-landschappen, religieus werk, (boeken)-stillevens, portretten, dieren, stads- en strandgezichten, marktscènes en figuurvoorstellingen.

De Zwart werkte in de naturalistische-impressionistische trant van de Haagse School stroming.

Nationaal en internationaal werd hij tijdens tentoonstellingen veelvuldig onderscheiden.

Hij was lid van Arti et Amicitiae in Amsterdam en van Pulchri Studio in Den Haag.

Zelf was hij op latere leeftijd de leraar van Herman Bogman (jr.), Catharina Maria Hendrika Eigeman, Thaddeus van Eijsden, Herman van Heuff, Jacques Jongsma, Henk van  Leeuwen (van Oudewater), Cor Noltee, Johannes Antonius Pietersen, Wilhelmina Maria Reerink, Martinus van Regteren Altena, Leendert van der Vlist en Martin van Waning.

Vermeld in Scheen, Witt Checklist.