Begin 20ste eeuw ontwikkelde zich een geheel nieuw model van klantenbinding. Leveranciers ontdekten dat verzamelend publiek al snel verslaafd raakte aan alles wat ze gratis in de schoot werd geworpen. De ene producent zocht het in spaarzegels (zoals Douwe Egberts) en andere – zoals de voormalige bakkerij “De Ruijter” uit Zaandam (later onder de vlag van de Koninklijke Verkade opererend) appelleerden naar de kennishonger van een consumerend koperspubliek. In het geval van Verkade-albums leidde dit niet alleen tot series unieke ‘natuur’- en ‘sociologische’ uitgaven maar ook tot ‘werkgelegenheid’ voor hele reeksen van kunstenaars. Verkade als ‘uitgever’ tekende voor de illustratie-inzet van bekende Pulchri-kunstenaars zoals Edzard Willem Koning alsmede vader en zoon Rol (Cornelis respectievelijk Henricus) maar ook van de Bergense School kunstenaar Jac. J. Koeman.
Deze uitgaven werd geïllustreerd door Edzard Willem Koeman samen met L.W.R. Wenckebach en Jan Voerman.
Alleen de door Edzard Willem Koning geaquarelleerde voorstellingen zij bijgevoegd.