Andreas Schelfhout (naamvariant: Andries Schelfhout) werd op 16 februari 1787 Den Haag geboren als zoon van een Belgische lijstenmaker en vergulder en overleed op 19 april 1870 ook in Den Haag.

Aanvankelijk werkte Andreas (tot zijn 24ste) als lijstenmaker bij zijn vader. Toen zijn ouders zijn schilderstalent ontdekten, stuurde ze hem voor een verdere opleiding naar Joannes Breckenheijmer.

Andreas was dus een Nederlands landschapschilder, etser, aquarellist, pastellist, tekenaar en lithograaf die vooral in de open lucht schilderde (en zodoende feitelijk een voorganger van de School van Barbizon werd).

Zijn meest geliefde onderwerpen betroffen genre- en diervoorstellingen, (berg-, rivier-,  bos-, zomer-, duin-, en winter)landschappen,  portretten, strand- en stadsgezichten, stillevens en marines. Als kunstschilder was hij vooral actief in Den Haag, de provincie Gelderland (Oosterbeek / Renkum) maar ook in de Ardennen, Frankrijk (Parijs), Engeland (Londen) en Duitsland.

Schelfhout verdiende een gouden medaille (in 1819) tijdens een tentoonstelling in Antwerpen.

De schilder Schelfhout wordt tot de romantiek gerekend en staat bekend als voorloper van de Haagse School. Zijn stijl is geïnspireerd door die van Meindert Hobbema en Jacob van Ruisdael. Vooral zijn winter- en ijslandschappen met schaatsers waren al tijdens zijn leven zeer vermaard.

Hij groeide uit tot een van de invloedrijkste Nederlandse landschapschilders van zijn eeuw. Schelfhout was onder andere de leermeester van Jan Willem van Borselen, Anton Braakman, Frans Breuhaus de Groot, Petrus Marius Brouwer, Johannes Josephus Destrée, Jan Joseph Doffegnies, Johannes (1833-1862), Frederik Hendrik Cornelis Drieling, Johannes Adrianus van der Drift, Pierre Louis Dubourcq, Jacques Joseph Eeckhout, Glaudianna de Haan, Josephus Gerardus Hans, Jan Hendrik Willem Hoedt, Cornelis Petrus ’t Hoen, Johannes Fransiscus Hoppenbrouwers, Johan Bartold Jongkind, Lodewijk Johannes Kleijn, Charles Leickert, Antony Andreas de Meijier, Louis Remy Mignot, Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani, Wijnand Nuijen, George Willem Opdenhoff, Antonius Renardus Rietstap, Margaretha Roosenboom, Nicolaas Johannes Roosenboom, Raden Sarief Bastaman Saleh, Henry Schelfhout, Jan Bedijs Tom, Willem (II) Troost, Johannes Gijsbert Vogel, Adrianus Vrolijk, Jan Hendrik Weissenbruch en Johannes Peter van Wisselingh.

Andreas was lid van het Genootschap van beeldende kunstenaars ‘Kunst zij ons doel’ in Haarlem, van de Koninklijke Academie in Amsterdam, van de Koninklijke Academies voor Schone Kunsten in Antwerpen, Brussel en Gent en van Pulchri Studio in  Den Haag.

Vermeld in Van Eynden / Van der Willigen, Immerzeel, Bénédite / Marius, Marius, Thieme / Becker, Waller, Knoef, (Nederlandsche schilderkunst), Witt Checklist, Scheen, De Leeuw / Sillevis / Dumas, Bervoets / Chamuleau, Persoons, Hoogenboom, De Bodt, Kraaij, Halbertsma, Loos / te Rijdt / Van Heteren, Van Heteren / De Meere, Quarles van Ufford, Schwartz, Den Hartog / Gerards.

Toont alle 3 resultaten

Filter»

Schelfhout, Andreas

Andreas Schelfhout (naamvariant: Andries Schelfhout) werd op 16 februari 1787 Den Haag geboren als zoon van een Belgische lijstenmaker en vergulder en overleed op 19 april 1870 ook in Den Haag.

Aanvankelijk werkte Andreas (tot zijn 24ste) als lijstenmaker bij zijn vader. Toen zijn ouders zijn schilderstalent ontdekten, stuurde ze hem voor een verdere opleiding naar Joannes Breckenheijmer.

Andreas was dus een Nederlands landschapschilder, etser, aquarellist, pastellist, tekenaar en lithograaf die vooral in de open lucht schilderde (en zodoende feitelijk een voorganger van de School van Barbizon werd).

Zijn meest geliefde onderwerpen betroffen genre- en diervoorstellingen, (berg-, rivier-,  bos-, zomer-, duin-, en winter)landschappen,  portretten, strand- en stadsgezichten, stillevens en marines. Als kunstschilder was hij vooral actief in Den Haag, de provincie Gelderland (Oosterbeek / Renkum) maar ook in de Ardennen, Frankrijk (Parijs), Engeland (Londen) en Duitsland.

Schelfhout verdiende een gouden medaille (in 1819) tijdens een tentoonstelling in Antwerpen.

De schilder Schelfhout wordt tot de romantiek gerekend en staat bekend als voorloper van de Haagse School. Zijn stijl is geïnspireerd door die van Meindert Hobbema en Jacob van Ruisdael. Vooral zijn winter- en ijslandschappen met schaatsers waren al tijdens zijn leven zeer vermaard.

Hij groeide uit tot een van de invloedrijkste Nederlandse landschapschilders van zijn eeuw. Schelfhout was onder andere de leermeester van Jan Willem van Borselen, Anton Braakman, Frans Breuhaus de Groot, Petrus Marius Brouwer, Johannes Josephus Destrée, Jan Joseph Doffegnies, Johannes (1833-1862), Frederik Hendrik Cornelis Drieling, Johannes Adrianus van der Drift, Pierre Louis Dubourcq, Jacques Joseph Eeckhout, Glaudianna de Haan, Josephus Gerardus Hans, Jan Hendrik Willem Hoedt, Cornelis Petrus ’t Hoen, Johannes Fransiscus Hoppenbrouwers, Johan Bartold Jongkind, Lodewijk Johannes Kleijn, Charles Leickert, Antony Andreas de Meijier, Louis Remy Mignot, Everardus Benedictus Gregorius Pagano Mirani, Wijnand Nuijen, George Willem Opdenhoff, Antonius Renardus Rietstap, Margaretha Roosenboom, Nicolaas Johannes Roosenboom, Raden Sarief Bastaman Saleh, Henry Schelfhout, Jan Bedijs Tom, Willem (II) Troost, Johannes Gijsbert Vogel, Adrianus Vrolijk, Jan Hendrik Weissenbruch en Johannes Peter van Wisselingh.

Andreas was lid van het Genootschap van beeldende kunstenaars ‘Kunst zij ons doel’ in Haarlem, van de Koninklijke Academie in Amsterdam, van de Koninklijke Academies voor Schone Kunsten in Antwerpen, Brussel en Gent en van Pulchri Studio in  Den Haag.

Vermeld in Van Eynden / Van der Willigen, Immerzeel, Bénédite / Marius, Marius, Thieme / Becker, Waller, Knoef, (Nederlandsche schilderkunst), Witt Checklist, Scheen, De Leeuw / Sillevis / Dumas, Bervoets / Chamuleau, Persoons, Hoogenboom, De Bodt, Kraaij, Halbertsma, Loos / te Rijdt / Van Heteren, Van Heteren / De Meere, Quarles van Ufford, Schwartz, Den Hartog / Gerards.