Käthe Kollwitz-Schmidt werd op 8 juli 1867 in Königsberg (Kaliningrad) geboren en overleed op 22 april 1945 in Moritzburg bei Dresden.

Käthe was een overtuigd naturiste en actief in de vrouwenbeweging.

De wereldberoemde graficus en beeldhoudster volgde een opleiding aan de Académie Julian in Parijs, nam schilderlessen aan de Akademie von Köningsbergen en studeerde daarnaast in Berlijn en München (bij Ludig Herterich).

Zij was diep onder de indruk van Max Klingers en Edvard Munchs terwijl zij omgekeerd hun werk sterk beïnvloedde. In haar eigen werk probeerde ze vooral de menselijke ervaringen en het leiden te verbeelden. In haar latere werk waren het vooral de moeder-kind thema’s die de boventoon voerden. Helaas werd haar werkt door de nazi’s ‘entartet’ verklaard.

Naast tekenen, schilderde, etste en beeldhouwde ze veel.

Portretten hadden haar voorkeur.

Heinrich Boese was één van haar leerlingen en ze oefende daarnaast veel invloed uit op Fritz Cremer.

Naast een ‘eigen’ museum in Keulen (‘Käthe Kollwitz Museum) valt haar werk in vele andere musea te bewonderen.

Vermeld in Thieme / Becker, Vollmer, Bénézit, Busse, Witt Checklist, Saur.

Toont alle 3 resultaten

Filter»

Kollwitz, Käthe

Käthe Kollwitz-Schmidt werd op 8 juli 1867 in Königsberg (Kaliningrad) geboren en overleed op 22 april 1945 in Moritzburg bei Dresden.

Käthe was een overtuigd naturiste en actief in de vrouwenbeweging.

De wereldberoemde graficus en beeldhoudster volgde een opleiding aan de Académie Julian in Parijs, nam schilderlessen aan de Akademie von Köningsbergen en studeerde daarnaast in Berlijn en München (bij Ludig Herterich).

Zij was diep onder de indruk van Max Klingers en Edvard Munchs terwijl zij omgekeerd hun werk sterk beïnvloedde. In haar eigen werk probeerde ze vooral de menselijke ervaringen en het leiden te verbeelden. In haar latere werk waren het vooral de moeder-kind thema’s die de boventoon voerden. Helaas werd haar werkt door de nazi’s ‘entartet’ verklaard.

Naast tekenen, schilderde, etste en beeldhouwde ze veel.

Portretten hadden haar voorkeur.

Heinrich Boese was één van haar leerlingen en ze oefende daarnaast veel invloed uit op Fritz Cremer.

Naast een ‘eigen’ museum in Keulen (‘Käthe Kollwitz Museum) valt haar werk in vele andere musea te bewonderen.

Vermeld in Thieme / Becker, Vollmer, Bénézit, Busse, Witt Checklist, Saur.