Met deze houtsnede bewijst Heynsius dat hij meer was dan een recht-toe-recht-aan kunstenaar. Niet alleen kind-aan-huis waar het de vele technieken die kunstenaars ter beschikking betreft maar vooral ook qua zeggingskracht via de door hem gekozen onderwerpen. Deze houtsnede lijkt meer op een maatschappelijk statement dan op een kunstuiting als zodanig. Een bijna sociale bewogenheid spreekt uit deze voorstelling. Helaas kennen we niet de aanleiding die Kees Heynsius aanzette tot het maken van deze voorstelling.
Het jarenlang ongebreideld verzamelen van kunst noopt ons om objecten te vervreemden om de collectie beheersbaar te houden. De bescheiden vraagprijs (exclusief verzendkosten) is gebaseerd op de oorspronkelijke verwervingskosten. Belangstellenden mogen ook bieden via het reactieformulier.Afmetingen | 13 × 17 cm |
---|---|
Afwerking | (klassiek) ingelijst, achter glas / perspex (geklemd), passe-partout |
Genootschap | Pulchri Studio |
Grafiek | |
Stijl | |
Samenstelling collectie | |
Signatuur | in potlood / inkt / verf, l.o., naam voluit, toelichtende tekst(en) |
Vindplaats origineel | n.v.t. / onbekend |
Heynsius, Kees
Kees Heynsius (naamvarianten: Kees Heijnsius, Cornelis Heynsius, Cornelis Everhardus Heynsius; signeerde als Kees Heynsius) werd op 29 april 1890 in Schoonhoven geboren en overleed op 15 of 18 juni 1981 Amsterdam. Hij volgde een kunstzinnige opleiding aan de Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag en ontwikkelde zich verder tot schilder als autodidact. Hij was onder andere leerling bij Willem Adrianus Grondhout, Jeanne Marie Heynsius (hij was tevens neef en pleegkind van hem) en Wijnand...
Klik hier voor de hele levensbeschrijving en al onze werken van Heynsius, Kees.
Heeft u een vraag of opmerking over 'Zelfkant stad'? Dan vernemen wij dat graag. Gebruik daarvoor het onderstaande formulier.